In februari 2024 arriveerde er bij KNRM-station Blaricum een bijzondere nieuwe bootwagen, de Twin Track. Dit is de eerste volledig elektrische bootwagen.  Bij hetzelfde station was er al een nieuwe reddingsboot, de Pieter Houbolt, die helemaal op HVO100 vaart. Met zowel deze boot als de Twin Track voldoet station Blaricum aan de duurzaamheidsambitie van de KNRM.  

Ontwikkeling van de Twin Track  

“Als na zo’n heel traject van met elkaar ontwikkelen en bouwen die eerste elektrische bootwagen eindelijk op dat reddingstation staat, dan is dat wel iets om trots op te zijn”, zegt Gerard de Vries, technisch inspecteur bij de KNRM.  

Voor het nieuwe ontwerp is samengewerkt NGM, de bouwer van de wagen. Door de soms lage waterstanden in het Gooimeer moet de wagen goed kunnen manoeuvreren op zanderige ondergrond. Hiervoor heeft de Twin Track twee hydraulische rupsbanden. Voor deze hydraulische aandrijving zijn er ook milieuvriendelijke olie en smeermiddelen gebruikt. Ook is bij de ontwikkeling rekening gehouden met de actieradius van de accu in verhouding tot de afstanden die afgelegd moeten worden. Hierbij is er ook rekening mee gehouden dat er niet na elke actie opgeladen kan of moet worden.  

Verduurzaming 

Duurzaamheid binnen de KNRM wordt steeds concreter. Ook bij het KNRM-station in Den Oever is er een boot die op HVO100 vaart. De uitstoot van zowel de elektrische bootwagens als de boten op HVO100 zijn aanzienlijk minder dan de klassieke aandrijvingsvormen. Er is ook een nieuwe reddingboot in ontwikkeling, de Van Wijkklasse. Wanneer deze nieuwe boten klaar zijn en operationeel worden, zal het aantal boten dat op HVO100 vaart binnen de KNRM, naar verwachting, sterk toenemen.  

Voor het volledige artikel kunt u terecht op de website van de KNRM 

© Afbeelding: KNRM 

Nieuws & evenementen