Naast het elektrisch varen en varen op brandstof, wordt ook hybride varen steeds populairder. Het is stiller en schoner en opladen kan in elke haven met walstroom. Een elektromotor heeft weinig onderhoud nodig en het belangrijkste: het is beter voor het milieu. Toch wordt er ook gekozen voor varen met een hybride motor.
De belangrijkste reden dat hybride varen wordt verkozen boven elektrisch varen is de afstand die kan worden afgelegd. Deze is groter met een hybride motor dan een elektrische motor. Vooral voor langere vaartochten, naar bijvoorbeeld een ander vaargebied, is het verhoogde vermogen van een hybride motor een uitkomst.
Hybride motor
Steeds meer installatiebedrijven bieden de mogelijkheid om een boot met een dieselmotor om te bouwen tot een hybride aangedreven boot. De meest voor de hand liggende keuze voor het hybride varen, is vooralsnog de combinatie van een dieselmotor en een kleine elektromotor.
De korte afstanden kunnen geruisloos worden afgelegd op de elektromotor. Mocht de elektromotor toch leeg raken dan verwacht, dan kan de motor op brandstof worden ingeschakeld.
Serie-of parallelhybride
Op grotere boten is vaak een systeem waarbij de hoofdaandrijving een elektromotor is. De verbrandingsmotor is een generator die zorgt voor stroom voor de accu’s. Deze hybride-variant wordt ook wel dieselelektrisch genoemd. Deze aandrijving is serie-hybride. De generator kan ook voor stroom zorgen wanneer er niet gevaren wordt.
Bij kleinere boten ligt varen met een parallel hybride motor meer voor de hand. Er zijn twee motoren aan boord: een dieselmotor en een elektromotor. Beide motoren zijn gekoppeld aan de schroefas en kunnen los van elkaar de voorstuwing verzorgen. Accu’s voeden de elektromotor. De dynamo van de brandstofmotor kan eventueel de accu’s weer bijladen wanneer er op de dieselmotor wordt gevaren.
Ombouw
Een elektromotor is kleiner dan een dieselmotor. Ombouwen van een verbrandingsmotor naar een elektromotor is meestal een niet al te grote onderneming en duurt één tot twee weken. Een hybride systeem neemt natuurlijk wel meer ruimte in dan aandrijving met een enkele motor. Soms is er genoeg ruimte in de bilge rond de schroefas om een elektromotor te plaatsen. Voor de accu moet dan nog een plek worden gevonden, maar die kan ook elders in het schip worden ingepast.
Wat steeds vaker voorkomt is het ombouwen van een bestaande dieselmotor tot een hybride motor. De elektromotor wordt als het ware toegevoegd aan de dieselmotor en neemt de plaats in van de dynamo. Een elektromotor bevat dezelfde techniek als een dynamo. Als de dieselmotor draait, kan met de elektromotor stroom worden opgewekt om de accu op te laden. Een fijne bijkomstigheid is dat deze oplossing niet al te veel ruimte inneemt. Ombouwen kan vaak ook met bestaande dieselmotoren.
Prijsindicatie en benodigdheden
Wat er nodig is voor een ombouw:
- elektromotor zelf (inclusief bedieningspaneel, digitale sleutels en een gashendel)
- zware accu
- acculader
- walstroomset
- Batterijmonitor
Voor een prijsindicatie van de ombouw van uw boot, kunt u de kijken op de website van bootombouwen.nl of gebruik de rekentool van SEFFF.
© Afbeelding boven: Coalitie Duurzaam Varen via LinkedIn